Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Utódlás a családi vállalkozásokban

2019.10.20

Utódlás a családi vállalkozásokban

Mintegy száz résztvevő vett részt a Management By Jesus IV. Szimpoziumán Budapesten 2019 október 11 én. A rendezvényen 7órás időtartamban nyolc előadás  egy köszöntő , egy zárszó egy kerekasztal beszélgetés volt egy 45-perces szünettel.

A KSH szerint Magyarországon a gazdálkodó szervezetek többsége családi vállalkozás, s a következő három évben 8500 ilyen cégnél esedékes a nemzedékváltás, így nem kis tétje van a Managament by Jesus üzleti klub szimpóziumán napirendre tűzött témának. A konferencián az előadók trendeket bemutatva, adatokkal alátámasztva és személyes történetekkel fűszerezve érzékletes képet festettek  arról, hogy amikor eljön az ideje, miként zajlik avagy reked meg egy cég átörökítése.

Kiss Ulrich SJ. Előadásban elmondta,hogy Hermann Simon professzor a feltalálója a rejtett bajnokok koncepciónak és kifejezésnek  Milliós betseller címe lett" Hidden Champion" Hermann angolul használja és idézi szüntelenül. Ha azt akarod, hogy egy szakszó nemzetközi karriert fusson be , válaszd az angol nyelvet, és légy újságírósan kreatív. Mi is, ki is érdemli ki a rejtett bajnoki címet? Hermann  azokat a vállalkozásokat nevezi rejtett bajnokoknak, amelyek szakmájukban, vagy  a világ első három vállalatának egyikei, vagy elsők egy adott földrészen. A nyertes Németország 1307 bajnok hazája a második az Egyesült Államok 366 nevezéssel. És a másik két német nyelvű közép európai bajnok Ausztria 116és Svájc 110 nevezéssel. Mitől olyan jók a németek? Van esélyünk tanulni tőlük?  Felzárkózni korántsem lehetetlen, de mindenképpen szükséges. Túlélés kérdése. Jaj a közepeseknek! Ehhez elsősorban egészséges kkv-k szükségesek vallja  Kiss Ulrich SJ.

 

kiss-ulrich-sj.jpg

Kiss Ulrich SJ

 

 

 

 

 

 

 

 

Dr habil Málovics Éva a Szegedi Tudomány Egyetem tanszékvezetője akinek a kutatási témái a szervezeti kultúra értelmezése, hatása a vezetésre, családi vállalkozások sajátosságai, vállalkozás és innováció, orvos beteg kommunikáció.

Elmondta:" Az egyik aktuális témakör Magyarországon az utódlás a családi vállalatokban, ami sok esetben fordulópontot jelent a cégek életében. Kutatásaink szerint  a különféle vállalkozásoknál más és más tényezők alakították az utódlás emberi hátterét. A közös tényező a családtagok közötti jelentősen nagyobb bizalom, sokkal magasabb szintű  identitás, összetartás. Olyan tényezők ezek amelyek sokat jelentenek az embereknek és napjainkban a legtöbb vállalat törekszik e pénzért nem megvásárolható tényezők megszerzésére."

 A távlatos gondolkodás ideálját vázolta fel Holman János,  ötvennyolc éves építőmérnök egy 30 éves  családi vállalkozás az építőiparban érdekelt Confector Kft. ügyvezető igazgatója amikor előadásában két, markánsan eltérő befektetői szemléletet különböztetett meg. „A zsidó kereskedő olcsón vásárol, mert ráér eladni: tudja, hogy cége akár csak 3-5 nemzedék múlva fog keresni a bolton. A német ezzel szemben táblázatokat és kimutatásokat gyártva minduntalan azt számolgatja, milyen gyorsan jelenik meg nála a marzs, lehetőleg még a következő néhány évben. Mármost a jó családi vállalkozás a zsidó befektető szemléletét követi” – magyarázta az előadó.

Szarvas István