Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Elhunyt Oláh György, magyar származású Nobel-díjas

2017.03.10

Elhunyt Oláh György, magyar származású Nobel-díjas

A karbokationok kutatásában elért eredményeiért Oláh György 1994-ben megkapta a kémiai Nobel-díjat. Oláh György a tengerentúlról is folyamatosan tartotta a kapcsolatot a magyar kutatókkal, írja az MTA kiadott megemlékezése. A Magyar Tudományos Akadémia 1990-ben tiszteleti tagjává választotta. 2011-ben Széchenyi-nagydíjjal tüntették ki világszerte számon tartott és nagyra becsült kémiai kutatásaiért és eredményeiért, azoknak ma már klasszikusnak számító tanulmányokban és könyvekben való közzétételéért, a kémiai tudományok fejlesztése, eredményessége, a kutatási eredmények gyakorlati hasznosítása érdekében végzett tudományos munkásságáért, valamint az új tudósnemzedékek számára példaképül szolgáló életpályájáért. Kilencven éves korában Kaliforniában érte utol a halál.

A professzorral több alkalommal volt módom személyesen találkozni és beszélgetni. Három évvel ezelőtt telefonon kértem engedélyt, hogy interjúkötetem címlapján szerepelhessen közös fotónk. A vele készített interjú részletével tisztelgünk emléke előtt.

 

Professzor Úr! Mi a titka a fiatalos kinézésének?

Oláh György és Szarvas István

Nézze, ha erre tudnék választ adni, akkor azt szabadalmaztatnám. Ehhez segít, ha az ember el van foglalva, dolgozik és azon tevékenykedik, amit szeret csinálni. Azt hiszem, ez sokban segít ahhoz, hogy az ember legalábbis szellemileg fiatalos maradjon.

Az ország létszámához képest jól állunk a Nobel-díjasok számát illetően. Ön egy interjúban azt mondta, ez nem a géneknek, hanem a jó iskoláknak tekinthető. Azt mondják, már nem olyan jó az iskolai képzés, mint a két világháború között volt.

Nem lehet sose az átlagot általánosítani. Ha az iskolarendszer változott is, vagy ahogy mondja, romlott valamit, ez nem azt jelenti, hogy nincsenek tehetséges fiatalok. Lényegében az iskola egy lehetőséget ad és irányít, de azért alapjában véve magunk tanulunk. Életemben a legtöbbet az elemi iskolában tanultam. Az iskola egy inicatívát ad. Az ember érdeklődik, azt nem teheti meg, hogy nem olvas. Naponta 3-4 órát olvasok és tanulok új dolgokat. A tanulás egy soha véget nem érő folyamat.